10 tips om successen met je medewerkers te vieren

21/11/2017

Hoe zorg jij ervoor dat je medewerkers gemotiveerd zijn én blijven? Hoe stimuleer je ze om te groeien en samen een succes te maken van je bedrijf? Mijn antwoord heeft een feestelijk tintje: tien tips om succes te vieren!

Tip 1: elk succes telt
Een strakke deadline gehaald, die ene grote klant binnengehaald of na een drukke periode samen de klus geklaard. Elk succes mag gevierd worden, hoe klein het soms ook lijkt. Spreek gezamenlijk af wanneer het doel bereikt is. Zo zijn de medewerkers betrokken en gemotiveerd om er samen naar toe te werken.

Tip 2: ankeren en vieren
Door succes te vieren, sta je samen even bewust stil bij het behaalde resultaat. Die ene belangrijke mijlpaal gaat daardoor niet op in de waan van de dag. Dit noem je verankeren. Door het ook te vieren maakt iedereen een bepaald stofje aan waardoor het energielevel stijgt. Dit voelt prettig en stimuleert mensen om het te herhalen. Op naar de volgende mijlpaal!

Tip 3: breng het in beeld
Wees helder over de gestelde doelen en de beloning. Individuele afspraken bespreek je tijdens het beoordelings- of functioneringsgesprek. In het personeelsdossier hou je alles bij. Heb je als team doelen gesteld? Schrijf het dan bijvoorbeeld op een groot bord in de kantine. Hou samen een scorebord bij. Zo is het inzichtelijk wat de bedoeling is, wat er nog gedaan moet worden en wanneer de champagne koud gelegd mag worden.

Tip 4: het is het gebaar dat telt
Afhankelijk van het succes kun je een compliment geven aan een medewerker, ten overstaan van de collega’s. Een hartelijk dankwoord toont waardering en bevordert de betrokkenheid. Of spreek af dat een medewerker een dag per week thuis mag werken. Zo spreek je vertrouwen uit. Altijd in de file? Misschien kunnen jullie flexibeler met de werktijden omgaan. Hierdoor kweek je goodwill. En de medewerker voelt zich serieus genomen en verantwoordelijk.

Tip 5: van bloemetje tot bonus
Prestatiebeloning kan in verschillende maten. Ik noemde al het (gratis!) compliment en dankwoord. Ook een bloemetje of fles goede wijn kost geen vermogen, maar is een mooi gebaar. Daarnaast kun je met targets werken (klanten, producten) of klantbeoordelingen. Een eenmalige bonus, loonsverhoging of winstdeling zijn middelen om medewerkers financieel te belonen voor hun prestaties.

Tip 6: vier je fouten
Deze klinkt misschien een beetje vreemd, maar zelfs fouten kun je vieren. Want van fouten kun je leren. Heeft een medewerker uiteindelijk alles in goede banen geleid en perfect opgelost? Dat is toch een presentje waard. Bespreek het samen, wees open over fouten en beschouw het als leermomenten.

Tip 7: jij groeit, iedereen groeit
Een cursus of opleiding is een perfecte manier om individuele medewerkers te belonen voor een behaald succes. Zij kunnen zich verder ontwikkelen en jouw bedrijf groeit er uiteindelijk ook door. Maak wel duidelijke afspraken over de terugbetaling mocht de medewerker binnen een gestelde periode vertrekken.

Tip 8: liefde gaat door de maag
Hard werken, hard ontspannen. Stel voor om een keer per maand samen een drankje te drinken na het werk. Organiseer regelmatig een etentje. Op die manier leren mensen elkaar beter kennen. Dat bevordert de collegialiteit. Of laat een verse lunch bezorgen. Verdeel de corvee-taken en dek gezellig de tafel. Zo neemt iedereen echt even pauze. Daarna allemaal weer fris aan het werk.

Tip 9: met dank aan de wederhelft
Heeft een medewerker de laatste tijd veel overgewerkt vanwege een grote opdracht? Toon je dankbaarheid met een presentje waar ook de partner van kan meegenieten, zoals een tegoed voor een diner of saunabezoek. Hij of zij heeft de ander immers moeten missen.

Tip 10: maak het persoonlijk
Verdiep je in de medewerkers om het vieren van de successen te personaliseren. Tijdens het etentje hoorde je dat die ene medewerker verbouwplannen heeft. Hem of haar kun je bedanken met bijvoorbeeld een adviseur die goede verbouwtips heeft. En geef het kerstpakket eens een persoonlijk tintje. Hobbykok? Kookboek! Het kost even wat meer moeite, maar medewerkers voelen zich gezien.

Hieperdepiep….succes!