Een goed verzuimbeleid: daar knap je van op!

26/04/2017

Een medewerker meldt zich ziek. “Een griepje, drie dagen hooguit” klinkt het schor aan de telefoon. Enkele dagen later staat de medewerker weer beter en fit voor je neus. Niets aan de hand. Maar hoe zit het met ziekteverzuim dat langer duurt? Heb jij een helder verzuimbeleid? En welke stappen moet je zetten als werkgever? Ik leg het je graag uit.

Een hele klus 
Ik hoor vaak dat mensen moeite hebben met een goed verzuimbeleid op te stellen. “Hoe pak ik dat aan? Hoe zorg ik ervoor dat ik niets vergeet?” Met een paar tips ben je al aardig op weg. Het is belangrijk om te weten dat de medewerker tegenwoordig ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. Op het gebied van de ziekmelding en het verdere proces. Als leidinggevende voer je altijd de regie. Samen kijken jullie naar welke stappen gezet moeten worden. Dat kan - indien nodig - met behulp van een bedrijfsarts.

De ziekmelding
De eerste stap wordt gezet als de medewerker zich ziekmeldt. Maak hier binnen je bedrijf duidelijke afspraken over. Wanneer meldt iemand zich ziek? En bij wie? Maak een overzicht van de punten die tijdens dat gesprek ter sprake moeten komen. Ik heb hier een handige Bureaulegger voor ontwikkeld. Zo vergeet je niets en verloopt het gesprek prettig. De bureaulegger ontvang je als je op 19 mei naar de workshop komt. (zie meer over de workshop onderaan deze blog).

Persoonlijk verzuimoverzicht
Tijdens dit eerste gesprek wordt bijvoorbeeld de vermoedelijke verzuimduur besproken. Praat over wat nog iemand wel kan (de mogelijkheden) en bepaal mogelijke acties. Dit noteer je in een persoonlijk verzuimoverzicht. Zo heb je alle gegevens duidelijk op een rij staan. Je maakt ook praktische afspraken. Moet er bijvoorbeeld een afspraak verzet worden? Of kan iemand werk overnemen?

Plan van Aanpak
Als de werknemer langer dan zes weken ziek is, volgt een afspraak met de bedrijfsarts. Hij of zij maakt een probleemanalyse van de situatie. Na acht weken wordt er een plan van aanpak gemaakt. Jij als werkgever neemt daarbij het initiatief. In overeenstemming met de werknemer stel je dit plan van aanpak op. Hierin staat bijvoorbeeld een uitgebreide opsomming van mogelijke re-integratieactiviteiten. Gebruik een checklist om niets te vergeten. De checklist ontvang je als je deelneemt in de workshop op 19 mei (zie onderaan deze blog.

Registreer
Het is belangrijk dat je gedurende het ziekteverzuim alles registreert. De ziekmelding, het persoonlijk verzuimoverzicht en later ook het plan van aanpak. Gebruik handige formats om structuur aan te brengen. Op die manier leg je alles vast en ontstaan er later geen vervelende misverstanden. Een medewerker mag ten alle tijden inzicht krijgen in het eigen dossier.

Tijd
In het kader van de Wet Verbetering Poortwachter zijn er verschillende termijnen waar je rekening mee moet houden. Zo komt na acht weken de bedrijfsarts in beeld. Na 42 weken is een melding bij het UWV verplicht. En na 52 weken komt een evaluatie en arbeidsdeskundig onderzoek. Een WIA-aanvraag wordt in week 93 gedaan en daarna volgt de beoordeling door het UWV. Bij onduidelijkheden: vraag altijd om advies. Dat kan bijvoorbeeld bij de Bedrijfsarts of bij mij.

Je ziet: met een paar handige tools kun je zelf een duidelijk verzuimbeleid opstellen. Daar hebben zowel jij als je medewerkers altijd baat bij.

Om je nog meer van dienst te zijn, geef ik een workshop over een goed verzuimbeleid.

================================

De workshop “Een goed verzuimbeleid: daar knap je van op!” wordt gegeven op vrijdag 19 mei van 10:00 tot 12:00 uur uur. In deze workshop worden alle gesprekken uitgebreid behandeld.
Wanneer je de workshop gevolgd hebt, ben je zelf in staat om het proces van verzuimbeleid uit te voeren. Je weet wat je voor elke stap in het proces moet doen en we vertellen je tips & tricks over het naleven van alle registraties. Tevens ontvang je een praktische Bureaulegger en een super handige checklist.

Workshop: “Een goed verzuimbeleid: daar knap je van op!”
Datum: vrijdag 19 mei 2017
Locatie: Nusterweg 63 – Sittard
Kosten: gratis!
Je kunt alleen maar deelnemen aan deze workshop als je je opgeeft. Aanmelden kan tot 17 mei via diana@dianavanbakel.nl. Heb je nog vragen, bel me dan +31624330026.